براساس روایتی که شیخ صدوق با سند معتبر از جضرت امام حسن عسکری علیهالسلام روایت کرده، راه نجات از هلاکت و مرگ جاهلی در آخرالزمان منحصر است به دعا برای فرج حضرت بقیهالله ارواحنافداه.
احمد بن اسحاق، وکیل امام حسن عسکری علیهالسلام در قم، به سامرا سفر کرده، به محضر مقدس آن حضرت شرفیاب شده، در نظر داشت که از آن حضرت پیرامون جانشین آن حضرت سؤال کند، امام علیهالسلام ابتداءً فرمود:
ای احمد بن اسحاق! خداوند تبارک و تعالی از روزی که آدم علیهالسلام را آفریده، هرگز روی زمین را خالی نگذاشته و هرگز خالی نمیگذارد از حجت خویش بر مردمان، که به وسیلهی او بلا را از اهل زمین دفع میکند و به سبب او باران می فرستد و برکات زمین را ظاهر میسازد.
احمد بن اسحاق گوید: عرضه داشتم: ای فرزند پیامبر! بعد از شما امام و خلیفه کیست؟
امام علیهالسلام از جای برخاستند، به شتاب وارد منزل شدند، چون بیرون آمدند، پسربچهای را بر دوش خود حمل میکردند که صورتش همانند ماه چهارده شبه بود و سه ساله به نظر میرسید پس فرمودند:
ای احمد بن اسحاق! اگر نبود که تو در نزد خدای عز و جل و در نزد حجتهای خداوند عزیز و گرامی هستی، فرزندم را بر تو عرضه نمیکردم. او همنام پیامبر خدا و همکُنیهی آن حضرت است، او همان است که زمین را آکنده از عدل و داد نماید، همانگونه که پر از جور و ستم شده باشد.
ای احمد بن اسحاق! مثل او در میان این امت مثل خضر علیهالسلام است و مثل او مثل ذیالقرنین است.
وَ اللهِ لَیَغِیبَنَّ غَیبَهً لاَ یَنجُو فِیهَا مِنَ الهَلَکَهِ إلاَّ مَن ثَبَتَهُ اللهُ عزَّوَجلَّ عَلَی القَولِ بِإمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ لِدُّعَاءِ بِتَعجِیلِ فَرَجِهِ؛
به خدا سوگند او غایب میشود یک غایب شدنی که در آن دوران غیبت، از هلاکت رهایی نمییابد جز:
1. کسی که خداوند او را در اعتقاد به امامت او ثابت و استوار بدارد.
2. او را برای دعا به تعجیل فرج آن حضرت موفق نموده باشد.
احمد بن اسحاق گوید: عرض کردم: ای مولای من! آیا علامت و نشانی هست که دلم اطمینان پیدا کند؟
پس آن پسر بچّه فرمود:
أنَا بَقِیَّهُ اللهِ فِی أرضِهِ وَ المُنتَقِمُ مِن أعدائِهِ، فَلاَ تَطلُب أثَراً بَعدَ عَینٍ یَا أحمَدَ بنَ إسحَاقٍ!؛
من تنها ذخیرهی خداوند در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان خدا هستم. پس از دیدن دیگر از نشان نپرس، ای احمد بن اسحاق!
در این احادیث شریف که با سند معتبر از امام حسن عسکری علیهالسلام روایت شده، چنین نکتهی مهم به روشنی بیان شده است:
1. هرگز روی زمین خالی از حجت نبوده و نخواهد بود، چنانکه در اخادیث فراوان آمده است:
لاَ الحَجَّهُ لَسَاحخَتِ الاَرضُ بِأهلِهَا؛
اگر یک لحظه حجت خدا در روی زمین نباشد، زمین ساکنان خود را در کام خود فرو میبرد.
تصور نشود که در دوران «فترت» روی زمین خالی از حجت بود، مثلا در بین حضرت عیسی و پیامبر اسلام که دوران فترت نامیده میشود، پیامبر صاحب شریعت نبود، ولی پیامبران تبلیغی و اوصیای حضرت عیسی در میان بنیاسرائیل و اوصیای حضرت ابراهیم در سرزمین حجاز هموار بودند.
به هنگام ولادت پیامبر اکرم صلیاللهعلیه وآله حضرت عبدالمطلب حجت خدا و حضرت ابوطالب وصی او بود. ودایع نبوت در نزد حضرت ابوطالب بود، پس از بعثت پیامبر اکرم ودایع نبوت را به آن حضرت تقدیم نمود.
2. به وسیلهی حجت خدا بلاها از اهل زمین دفع میشود، چنانکه حضرت بقیهالله ارواحنافداه در گهواره به ابونصر خادم فرمود:
أنَا خَاتَمُ الأوصِیاءِ، وَ بِی یَدفَعُ اللهُ البَلاَءَ عَن أهلِی وَ شِیعَتِی؛
من خاتم اوصیاء هستم، خداوند به وسیلهی من بلاها را از شیعیان و خاندانم دفع میکند.
3. نزول باران و همهی فیوضات الهی به برکت حجت خدا میباشد.
خداوند فیاض علی الاطلاق است، هر لحظه فیوضات پروردگار به سوی مخلوقات در حال فیضان است، لکن برای رسیدن این فیوضات به مخلوقات جاهن، واسطهی فیض لازم است، این واسطهی فیض در هر عصری امام و حجت آن عصر میباشد.
در این رابطه تحقیق بسیار ارزشمندی از پروفسور هانری کُربَن منتشر شده که بسیار شایان دقت و در خور تأمّل است.
4. برکات زمین به وسیلهی حجت خدا ظاهر میشود، چنانکه در حدیث آمده است:
حِینَئِذٍ تُظهِرُ الاَرضُ کُنُوزَهَا وَ تُبدِی بَرَکَاتِهَا، فَلا یَجِدُ الرَّجُلُ مِنکُم مَوضِعاً لِصَدَقَتِهِ وَ لاَ لِبَرِّهِ، لِشُمُولِ الغِنَی جَمِیعَ المُؤمِنِینَ؛
در آن هنگام (به هنگام ظهور حضرت) زمین گنجهای خود را آشکار میسازد و همهی برکاتش را ظاهر میکند، دیگر کسی از شما برای صدقات و مبرّات خود جایی پیدا نمیکند، زیرا هم مؤمنان را ثروت فرا میگیرد.
5. تقوا تنها وسیلهی رسیدن به محضر آن کعبهی مقصود و قبلهی موعوداست، چنانکه امام حسن عسکری علیهالسلام در فرازی از این حدیث شریف خطاب به احمد بن اسحاق فرمود:اگر نبود که تو در نزد پروردگار و حجتهای خداوند گرامی هستی، فرزندم را به تو ارایه نیم دارم.
قرآن کریم معیار گرامی شدن را تقوا معرفی کرده میفرماید:
" إنَّ أکرَمَکُم عِندَ اللهِ أتقَاکُم"
گرامیترین شما در نزد خدا پارساترین شما میباشد.
براین اساس تنها راه رسیدن تقوا و تنها مانه راه گنا میباشد، چنانکه شخص مولا در نامهاش به شیخ مفید بیان فرموده است.
6. حضرت بقیهالله همنام و همکنیهی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میباشد، چنانکه در دهها حدیث شریف به آن تأکید شده است.
7. بزرگترین شاخصهی ظهور حضرت مهدی علیهالسلام گسترش عدالت در سر تا سر گیتی است، چنانکه در 148 حدیث به آن تصریح شده است.
8. حضرت مهدی در این اخادیث از نظر عمر طولانی به حضرت خضر علیهالسلام تشبیه شده که اینک زنده است و حدود 6000 سال از عمر شریفش میگذرد.
امام صادق علیهالسلام میفرماید: خداوند از این جهت به حضرت خضر این عمر طولانی را عطا فرموده که برای امکان طول عمر امام زمان علیهالسلام به عمر طولانی او استدلال شود.
9. حکومت جهانی و سیطره به کل جهان در گذشته فقط برای چهار نفر میسر شده، که دو تن از نیکان و دو تن از غیرصالحان بودهاند: 1) حضرت سلیمان؛ 2) ذوالقرنین؛ 3) نمرود؛ 4) بختالنصر.
در این حدیث حکومت جهانی آن حضرت به سلطنت ذوالقرنین تشبیه شده است.
10. در این حدیث شریف از غیبت طولانی آن حضرت و سردرگمی مردم در عصر غیبت و هلاکت همگان، به جز دو گروه با دو شاخصهی مهم سخن رفته است:
در احادیث فراوان آمده است که پایداری در دین در عصر غیبت، همانند کندن خار درخت پرخار با دست میباشد.
همان قدر که پایداری در دین در عصر غیبت سخت است، به همان مقدار پاداش آن نیز بسیار عظیم و باشکوه است.
امام سجاد علیهالسلام در این رابطه میفرماید:
مَن ثَبَتَ عَلَی مُوَالاتِنَا فِی غَیبَهِ قَائِمِنَا، أعطَاهُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ أجرَ ألفِ شَهِیدٍ، مِن شُهَداءِ بَدرٍ وَ اُحُدٍ؛
هرکس در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما پابرجا و استوار باشد، خداوند منّان به او پاداش هزار شهید از شهدای بدر و احد عنایت میفرماید.
شاخصهی دوم برای رهایی از هلاکت توفیق دعا برای تعجیل در امر فرج میباشد جالب توجه و شایان دقت در حدیث امام حسن عسکری علیهالسلام است که در مورد این دو شاخصه، عنایت و توفیق الهی مطرح شده، آنجا که میفرماید:
لاَ یَنجُو فِیهَا مِنَ الهَلَکَهِ إلاَّ مَن ثَبَّتَهُ اللهُ عزَّوَجلَّ عَلَی القَولِ بِإمَامَتِهِ، وَ وَفَّقَهُ لِلدُّعَاءِ بِتَعجِیلِ فَرَجِهِ؛
در عصر غیبت از لاهکت نجات پیدا نمیکند، جز کسی که:
1) خداوند منان او را در اعتقاد به امت آن حضرت پایدار بدارد.
2)او را برای دعا به تعجیل فرج آن حضرت موفق نماید.
از این حدیث شریف استفاده میشود که ثبات و پایداری در عقیده و توفیق دعا برای تعجیل در امر فرج که به عنوان دو شاخصهی نجات از هلاکت معرفی شده، منحصراً با عنایت و توفیق حضرت احدیّت امکانپذیر میباشد، کهبسیاری از دوستان اهلبیت از آن غافل هستند و شاید در شبانهروز حتی چند ثانیه نیز به یاد مولا نیستند و دعا برای فرج را به عنوان یک وظیفه نمیشناسند.
یکی از دوستان عاشق و شیفتهی مولا، مرحوم آقای جعفریان که از هیئت امنای مسجد مقدس جمکران بود، نقل میفرمود: روری با خانواده از تهران به قم آمده، به مسجد مقدس جمکران مشرف شدم، به هنگام مراجعت سید بزرگواری را دیدم که پیاده عازم مسجد میباشد، ماشین ر انگه داشتم، پیاده شدم، سلام عرض کردم و گفتم: آب خنک از آب تهران هست. اجازه میفرمایید لیوانی تقدیم کنم.
لیوان پر کرده تقدیم نمودم و پرسیدم: کجا انشاءالله؟
فرمودند: به مسجد جمکران میروم.
عرضه داشتم: برای فرج آقا بقیهالله دعا بفرمایید.
فرمودند: آن وظیفهی شیعیان ما میباشد.
ابن جمله خیلی صریح بود، ولی ذهنم منتقل نشد.
آنگاه نیمی از آب لیوان را میل کردند و فرمودند:
شیعیان ما به اندازهی این نصف لیوان به ما اعتنا ندارند!! اگر روزی در وسط بیایپبان به نصف لیوان آب نیاز پیدا کنند، تا آن را به دست نیاورند، از پا نمینشینند، ولی اینک بیش از هزار سال است که ما را گم کردهاند و به دنبال ما نیستند و در صدد جستجو بر نیامدهاند.
سپس فرمودند:
این همه مردم که به مسجد جمکران میآیند، هر کدام به دنبال مشکل خود هستند، یکی مریض دارد، دیگری خانه میخواهد، سومی مشکل ازدواج دارد، هر کدام به دنبال مشکل خویش هستند. چند نفر از اینها فقط به خاطر ما میآیند؟!
اینک بر همهی ما فرض عین است که همواره به یاد مولا باشیم، برای فرج آن حضرت دعا کنیم، برای سلامتی آن حضرت صدقه بدهیم، در اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه به جستجوی آن حضرت باشیم و به خاطر بسپاریم که هر لحظه در پرتگاه سقوط و هلاکت هستیم و تنها ره رهایی از این هلاکت:
1) پایداری در عقیده
2) دعا برای تعجیل در امر فرج میباشد.
1. منتخب الاثر، تألیف آیهالله صافی گلپایگانی، جلد دوم
2. پرتوی از دههی مهدویت، تألیف علیاکبر مهدیپور
3. تنها ره رهایی، از همو.
برچسب : نویسنده : sheikh3a بازدید : 238